Nieuws

Kinderboerderijen helpen impulskoop voorkomen

Een aantal kinderboerderijen zet zich ervoor in om impulsaankopen van dieren te voorkomen. Op kinderboerderijen is ‘mama, mag ik ook een konijntje?’ veelgehoord. Met lease-huisdieren, een ‘matchmaking’-site en voorlichting zeggen de boerderijen: 'bezint, eer ge begint'.

In Vakblad kinderboerderijen (artikel: ‘Voorkomen van impulsaankopen op de kinderboerderij’) wordt een aantal voorbeelden gegeven van kinder-/speelboerderijen die deze verantwoordelijkheid op zich hebben genomen.

Leasen en stop verkoop

Waar kinderen op de ene boerderij (De Elzenhoek, Oss) zes weken lang 2 cavia’s of muizen mogen leasen om zich zo te bezinnen op het werk dat komt kijken bij het houden en verzorgen van een dier, heeft de andere kinderboerderij (De Goudse Hofsteden, Gouda) besloten niet meer aan particulieren te verkopen. Verkoop verloopt via een winkel (gecertificeerd door Stichting Dierbaar) die tevens sponsor is van de kinderboerderij, onder meer in de vorm van konijnenvoer.

Online kennisbank: klikt het?

Een ander voorbeeld wordt gegeven door speelboerderij Elsenhove (Amstelveen). Zij ontwikkelt samen met het Ontwikkelcentrum, Dierenwelzijnsweb en de Vereniging Samenwerkende KinderBoerderijen Nederland (vSKBN) een online kennisbank (Kies een huisdier) waarmee bezoekers een verantwoorde keuze voor een diersoort kunnen maken.

Met deze matchmaking-achtige site kunnen mensen op basis van diverse criteria beoordelen of een dier wel bij hun en hun levenssituatie past. Zo wordt onderscheid gemaakt tussen rustige en energieke dieren, de minimaal beschikbare ruimte die een dier gegeven kan worden, de gezinssituatie (naar aantal kinderen) en bijvoorbeeld of er sprake is van een allergie.

Collega kinderboerderijen, NME-centra en andere geïnteresseerdeen worden opgeroepen te reageren op de demo Kies een huisdier.


(Bron foto: Thinkstock)