Nieuws

Reclame met chimpansees draagt niet bij aan bescherming soort

Het kijken naar reclame met chimpansees vermindert het besef dat de chimpansee een bedreigde diersoort is en ongeschikt om te houden als huisdier. Dit blijkt uit onderzoek aan de Amerikaanse Duke universiteit.

Chimpansee populair in film en reclame

Chimpansees zijn een populaire verschijning in films en commercials variërend van reclame voor mobieltjes, ontbijtkoek, thee, bier en vele andere artikelen. Dit gebeurt al sinds de uitvinding van de bewegende film en roept in het algemeen weinig weerstand op.

Onderzoek Duke universiteit

Onderzoekers van de Amerikaanse Duke Universiteit lieten 165 mensen deelnemen aan een zogenaamde marketingstudie. Proefpersonen werden volgens toeval verdeeld over drie groepen en kregen verschillende soorten filmpjes te zien waarin chimpansees een belangrijke rol speelden. Een groep kreeg een reclamefilmpje te zien over chimpanseebescherming, de andere groep een aantal commercials waarin chimpansees optraden. De derde groep fungeerde als controlegroep en kreeg een filmpje over het gedrag van de chimpansee in de natuur te zien. Na afloop van de filmpjes kregen de deelnemers een uitgebreide vragenlijst. Ook konden ze de vergoeding voor deelname doneren aan een dierenbeschermingsorganisatie.

Uit de beantwoording van de vragen achteraf bleek dat de groep die de film over chimpanseebescherming had gezien in vergelijking tot de controlegroep zich beter bewust was van de bedreigde status van de chimpansee en de ongeschiktheid als huisdier. Bij de groep die de reclamefilmpjes had gezien was dit bewustzijn juist minder in vergelijking tot de controlegroep. Ook was deze groep het minst geneigd een deel van de vergoeding af te staan voor de bescherming van chimpansees.

Kritiek op gebruik chimpansees in reclame

In een reactie laat de Europese dierenbeschermingsorganisatie Eurogroup for Animals weten de uitkomsten van deze studie een goede aanleiding te vinden om het gebruik van chimpansees in reclame te beëindigen.


(Bron foto: Wikimedia)