Nieuws

Vleesveehouder kiest voor Beter Leven-keurmerk

Omdat de consument het wil, kiest vleesveehouder Snitselaar voor het Beter Leven-keurmerk. Betrouwbare keurmerken helpen hem bij een goede afzet. Daarnaast investeert hij in een eigen afzetkanaal.

Ondernemer Gert Snitselaar heeft in het buitengebied van Werkhoven een bedrijf waar hij kleinverpakkingen hooi en stro produceert en vleesvee afmest. Er lopen nu zo'n 250 dieren in zijn stal: 50% Blondes d'Aquitanies, 40% Limousin en ongeveer 10% andere rassen. Het vlees dat hij produceert, voldoet aan de twee sterren van het Beter Leven-keurmerk.

Keurmerk

Dat keurmerk is ontwikkeld door de Dierenbescherming met als doel het welzijn van dieren in de veehouderij te verbeteren. Door middel van een drie-sterrensysteem worden productkeuzes voor consumenten duidelijk gemaakt: hoe meer sterren hoe diervriendelijker het dier gehouden wordt. Door Dierenwelzijnsweb is onlangs een film gepubliceerd waarin wordt uitgelegd waar die 1, 2 of 3 sterren voor staan.

Snitselaar vertelt in Vakblad VeeteeltVlees in het artikel 'Werken met sterrenvlees' waarom hij de keuze gemaakt heeft voor het Beter Leven-keurmerk. 'Het is een economische keuze,' zegt hij. 'Ook ik moet leren naar de consument te luisteren, te produceren waar de markt om vraagt om een rendabel bedrijf te runnen.' Hij denkt dat betrouwbare keurmerken hem helpen bij de afzet. 'En of ik het er nu mee eens ben of niet, de consument hecht waarde aan een naam als de Dierenbescherming of Wakker Dier.'

Twee sterren

Hij wil dat zijn kalveren voldoen aan twee sterren van het Beter Leven-keurmerk. Dat betekent dat ze op natuurlijke wijze geboren moeten zijn, minimaal acht maanden bij de moeder lopen en als ze onthoornd zijn, vóór de vijfde week onthoornd en met verdoving.

Om de opbrengstprijs te verhogen investeert Snitselaar daarnaast ook in eigen afzetkanalen onder het label FarmersGold. Naast rundvlees verkoopt hij zijn eigen lamsvlees en varkensvlees van het Nederlands landvarken en het Hongaars wolvarken. Hij verkoopt het diepgevroren vlees aan huis en via internet. En ook lokale restaurants nemen zijn vlees af. Om de grote groep consumenten te bereiken, wil hij dat zijn vlees binnenkort onder eigen keurmerk ook in de supermarkten in de buurt ligt.

(Bron foto: Pixabay)